Introductie

The Institute of Ongoing Things is een installatie die speciaal voor het Joods Historisch Museum is gemaakt door Uri Katzenstein (Tel Aviv, 1951–2018). Hij gaf het geheel de vorm van een oneindige bibliotheek, die tegelijk particulier en collectief is. Naast eerder werk uit verschillende fasen van zijn artistieke loopbaan, laat de kunstenaar ook objecten zien die hij voor deze gelegenheid heeft vervaardigd. Er zijn videowerken over rituelen die zich afspelen in een toekomstige wereld, narcistische sculpturen waarvoor de kunstenaar zelf model stond, en autobiografische objecten en culturele iconen die in de verbeelding een evolutie hebben doorgemaakt. Het geheel wordt begeleid door de klanken en bewegingen van geluidsmachines die de kunstenaar zelf heeft gebouwd.

De installatie The Institute of Ongoing Things is een voortzetting van de confrontatie die de kunstenaar aangaat met zijn eigen trauma’s en die van zijn land. Hij verdiept zich in de historische gebeurtenissen die hem politiek hebben gevormd. Maar hij stelt ook vragen aan de orde over de functie van het museum bij het in-stand-houden van herinneringen en de rol die het museum speelt bij de vorming van iemands identiteit en gemeenschapsgevoel.

Net als het museum, dat gegrondvest is op een collectie rond de joodse cultuur, is Katzensteins bibliotheek gegrondvest op een collectie rond het zelfbeeld van de kunstenaar. Tegelijk geeft zij een indringend beeld van de explosieve culturele en politieke context van zijn leven. Net als het museum gaat de tentoonstelling over herinneringen aan het verleden en visies op de toekomst.

De zeventigste verjaardag van Israël biedt een goede gelegenheid tot zelfanalyse en gewetensonderzoek. Naast trots over de prestaties en successen van het land is er sprake van een steeds grotere bedreiging van de vrijheid van meningsuiting en de artistieke vrijheid, en een voortdurende angst voor geweld. Katzenstein, beroemd om zijn grensverleggende en taboedoorbrekende kunst, presenteert een universeel werk dat op deze complexe realiteit reageert met een hoogstpersoonlijke mengeling van gekweldheid en humor.

Katzenstein is ervan overtuigd dat kunst therapeutisch kan werken. Hij komt met een kritische en tot nadenken stemmende stellingname, waarin hij ons een toekomst voorschotelt die tegelijk denkbeeldig en logisch is. De kunstenaar is de profeet van onze tijd: hij kijkt achterom en vooruit en bemiddelt tussen de immorele en wrede kanten van het verleden en heden, en de mogelijke rectificatie daarvan in de toekomst.

Tijdens de laatste voorbereidingen voor de tentoonstelling is Uri Katzenstein plotseling overleden.

Ronit Eden
Gastconservator

#ongoingthings